بخش ایمونولوژی و سرولوژی

سیستم ایمنی بدن انسان از ساختار بسیار پیچیده­‌ای برخوردار است. به همین دلیل بررسی هر کدام از بخش­‌های ایمنی بدن می­‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. توجه داشته باشید که اختلال در عملکرد هر کدام از بخش‌­های بدن می‌­تواند مشکلات بسیار جدی برای سلامت انسان ایجاد نماید. بنابراین پزشکان در صورتی که احساس کنند بیمار علائمی دارد که نشان­‌دهنده اختلال در سیستم ایمنی بدن است، درخواست آزمایش ایمونولوژی و سرولوژی می‌دهند.

با استفاده از نتایج این آزمایشات می­‌توان به دلیل اصلی بروز مشکل پرداخت. این آزمایش­‌ها مایعات بدن، هورمون­‌ها، آنتی­‌بادی­‌ها و … را به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس مشخص می‌­کنند که دقیقا کدام قسمت سیستم ایمنی دچار اختلال شده و برای درمان باید چه کرد. آزمایشگاه ثمره از کادر مجرب و تجهیزات بسیار پیشرفته و به­‌روز در این بخش آزمایشگاه استفاده می­‌کند. به همین دلیل احتمال خطا در نتایج را به کمترین میزان ممکن می‌­رساند. در ادامه به شناخت بیشتر این بخش­‌های آزمایشگاهی خواهیم پرداخت.

ایمونولوژی و سرولوژی

ایمونولوژی و سرولوژی چیست؟

ایمونولوژی و سرولوژی دو بخش بسیار مهم در آزمایشگاه هستند که به بررسی وضعیت سیستم ایمنی بدن می­‌پردازند. ایمونولوژی یا ایمنی­‌شناسی واکنش­‌های بدن را در برابر عوامل بیرونی و درونی بدن مورد ارزیابی قرار می­‌دهد. معمولا این بخش به دنبال بررسی، تشخیص و درمان بیماری‌­های عفونی می‌باشد و شرایط بدن را در برابر میکروب­‌های عفونی ارزیابی می‌کند. سرولوژی نیز دانش بررسی مایعات بدن و سرم­‌ها می­‌باشد. به طور کلی با استفاده از این دانش می­‌توان میزان آنتی‌­بادی­‌ها را در سرم اندازه­‌گیری نمود و عفونت­‌های مزمن و حاد را شناسایی کرد.

نکته قابل توجه این است که این دو بخش آزمایشگاه از دانش و تخصص متفاوتی بهره‌­مند هستند، اما عملکرد هر دو بخش به یکدیگر وابسته بوده و برای تشخیص و درمان بیماری­‌ها باید آزمایشات بیماران در هر دو بخش ارزیابی شود.

ایمونولوژی و سرولوژی چیست؟

ایمونولوژی و سرولوژی چه کاربردی دارند؟

همانطور که گفته شد تست­‌های ایمونولوژی و سرولوژی شرایط سیستم ایمنی بدن را بررسی می­‌کنند. سپس ارزیابی می­‌نمایند که وضعیت بدن در برابر بیماری‌­ها و عفونت­‌ها به چه صورت است. این بخش‌­ها می‌­توانند منشاء بسیاری از بیماری­‌های عفونی با باکتری، ویروس و میکروب را شناسایی نمایند. از مهم‌ترین بیماری­‌هایی که با کمک این آزمایشات می‌­توان به تشخیص و درمان آن­‌ها پرداخت، می­‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بیماری­‌های عفونی ناشی از ویروس: مانند کرونا، ایدز، هپاتیت و …
  • بیماری­‌های عفونی با منشاء باکتری: مانند حصبه، تب مالت و …
  • بیماری­‌های اتوایمیون: (این بیماری موجب می­‌شود تا بدن علیه سلول­‌های خود آنتی­‌بادی بسازد.) مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتروماتوز، مولتیپل اسکلروزیس و … 

وظیفه پزشک در این بخش آزمایشگاه

پزشک متخصص در زمینه ایمونولوژی و سرولوژی باید به مطالعه بخش‌­های مختلف سیستم ایمنی بدن پرداخته و اختلال در عملکرد هر کدام از آن­‌ها را ثبت نماید. از جمله آزمایش­‌هایی که پزشکان این بخش باید ارزیابی نمایند، عبارتند از:

  • ایمونوگلوبولین­‌ها (lgG– lgM- lgA- lgE) و پروتئین‌­های (C3- C4- CH50) سیستم ایمنی بدن در بخش ایمونولوژی
  • آنتی­‌بادی‌­های علیه عفونت­‌ها مانند سرخک، هپاتیت، سرخچه و …
  • سازگاری ساختار بافت‌­ها و اندام‌­های پیوندی با سازگار ارگان­‌های بدن بیمار
  • بررسی مشکلات ایمنی بدن و پیشگیری از حمله آنتی‌­بادی­‌ها به بافت­‌های سالم و سلول­‌های خود بدن
اهمیت بخش های ایمونولوژی و سرولوژی در آزمایشگاه

اهمیت بخش‌های ایمونولوژی و سرولوژی در آزمایشگاه

ایمونولوژی و سرولوژی از حساس‌­ترین و مهم‌ترین بخش­‌های آزمایشگاه محسوب می‌­شوند که نقش بسیار موثری در تشخیص، پیشگیری و درمان­ بیماری‌های خطرناک دارند. تشخیص دلایل عفونت بدن و منشاء آن از مهم­‌ترین کارهایی می­‌باشد که در این بخش آزمایشگاه انجام می­‌گردد. نقص سیستم ایمنی بدن و اختلال در عملکرد بخش‌­های مختلف آن می‌­تواند دلیل اصلی بروز بیماری­‌های خطرناک مانند هپاتیت و سرطان باشد. از طرفی در برخی مواقع ممکن است بیماران نیاز به پیوند اعضاء داشته باشند. با استفاده از بخش سرولوژی و ایمونولوژی می­‌توان به بررسی میزان سازگاری بافت مورد نظر با بدن بیمار پرداخت.

آزمایشگاه ثمره از پیشرفته‌­ترین تجهیزات و پزشکان متخصص برای انجام آزمایشات در این بخش‌­ها کمک گرفته است. به همین دلیل در تشخیص و درمان مشکلات سیستم ایمنی بدن دقت و سرعت عمل بسیار بالایی دارد.

جوابدهی آنلاین